Archiwum

Program „Endospory” realizowany w ramach projektu „Sztuka poza sztuką. Praktyki postartystyczne w XX i XXI wieku” jest wspólną inicjatywą Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Dofinasowanie projektu

Projekt „Sztuka poza sztuką. Praktyki postartystyczne w XX i XXI wieku” korzysta z dofinansowania o wartości 79 860,00 EUR otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest wspieranie kreatywności, aktywnego uczestnictwa i emancypacji poprzez zbudowanie i wdrożenie inspirującego programu kształcenia opartego na partnerstwie i zaangażowaniu społeczności lokalnych oraz instytucji z obszaru sztuki i projektowania.

Projekt został również dofinansowany przez Górnośląską – Zagłębiowską Metropolię w ramach Programu „Metropolitarny Fundusz Wspierania Nauki w latach 2022–2024”. Z grantu zostały pokryte honoraria zaproszonych do projektu gości- autorów artykułów i wykładów video oraz prowadzących zajęcia ze studentami.

Geneza

Idea projektu zrodziła się jako odpowiedź na głosy studentów wyrażone w corocznej ankiecie przeprowadzanej w ASP w Katowicach. Studenci w krytyczny sposób odnieśli się w niej do koncepcji sztywnych dyscyplinarnych ram i podziałów, a także w sposób jednoznaczny wskazali, że kształcenie artystów i projektantów nie może ograniczać się do murów Akademii i musi angażować zarówno instytucje zewnętrzne jak i społeczności, które są końcowymi odbiorcami i użytkownikami działań artystycznych i projektowych. Akademia jeszcze przed realizacją projektu podjęła współpracę z Sebastianem Cichockim z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, angażując go do wygłoszenia m.in. wykładu podczas inauguracji roku akademickiego 2021/2022 poruszającego kwestie, które później stały się kanwą wspólnego projektu.

ASP w Katowicach jeszcze przed realizacją projektu, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom studentów, otwierała się na współpracę z ludźmi i instytucjami zewnętrznymi, realizując choćby cykl wykładów otwartych „Stan Czuwania” oraz prowadząc pracownię wizytującą. Wszystkie te działania doprowadziły do nawiązania współpracy z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jako instytucją, mającą duże  doświadczenie w realizacji projektów edukacyjnych o charakterze międzynarodowym w celu realizacji większego projektu, mającego wypracować nowy program nauczania, otworzyć uczelnie na zewnątrz, a jednocześnie znieść podziały wewnątrz uczelni łącząc na jednych zajęciach studentów różnych kierunków, różnych wydziałów i różnych roczników.