Mimo postępu technologicznego i zdobyczy kosmicznych, które nastąpiły od tego czasu, niebo dla większości z nas jest raczej tajemniczą i odseparowaną od reszty krajobrazu materią. Patrząc na chmury nie widzimy zmian klimatu ani nie jesteśmy w stanie zidentyfikować swojego położenia w przestrzeni. Niebo wydaje się być statycznym i przezroczystym tłem dla dziejących się na Ziemi zjawisk. W rzeczywistości jest jednak dynamicznym bytem, który zmienia się pod wpływem działalności człowieka. Wyodrębniamy coraz to nowe typy chmur, a te, na które patrzyli nasi przodkowie prawdopodobnie zanikły, tak samo jak wiele współczesnych im gatunków roślin i zwierząt.

Zaproponowane poniżej ćwiczenie jest próbą udokumentowania lokalnych „rezerwatów nieba”. Ma na celu uwrażliwienie odbiorców na zmiany zachodzące w ich najbliższym otoczeniu oraz uświadomienie, że częścią tego ekosystemu są zmieniające się chmury. Pytania pojawiające się w instrukcji mają przekierować myślenie o krajobrazie w stronę towarzyszących mu zjawisk atmosferycznych, oraz poszerzyć postrzeganie otaczającej nas przestrzeni.

Ćwiczenie może wykonywać każdy, niezależnie od zdolności manualnych.

Instrukcja:

  1. Przygotuj zapas kartek do szkicowania, najlepiej w tym samym formacie – na przykład A4 złożone na pół i przecięte.
  2. Wybierz narzędzia do rysowania. Możesz  zdecydować się na jeden przyrząd, którym będziesz za każdym razem rysować (na przykład czarny flamaster) lub dobierać przyrządy w zależności od obserwowanej aury (ołówki różnej grubości, kredki, farby). Wybrane przez Ciebie narzędzia determinują efekt finalny – mogą  to być abstrakcyjne i zgeometryzowane szkice lub realistyczne przedstawienia, spróbuj jednak zachować spójność na przestrzeni czasu.
  3. Spójrz za okno i wybierz jakiś fragment obserwowanego nieba. Staraj się wykonywać po jednym 3-minutowym szkicu dziennie z tej perspektywy, pamiętając o zanotowaniu daty i godziny jego sporządzenia.
  4. Powtarzaj obserwowanie i szkicowanie Twojego nieba przez przynajmniej kilka tygodni. Po zgromadzeniu większej liczby szkiców ułóż je obok siebie tak, aby widzieć możliwie jak najwięcej na raz.
  5. Przyjrzyj się dokładnie powstałej linii czasu. Czy dostrzegasz jakieś prawidłowości lub powtarzające się schematy? Czy pamiętasz pogodę panującą w poszczególnych dniach? Lub może potrafisz rozpoznać pory dnia na podstawie rysunków?
  6. Kontynuuj szkicowanie i oglądanie nieba przez dowolny czas. Notuj swoje przemyślenia związane z obserwacjami – być może zaczniesz inaczej postrzegać swoją przestrzeń lub nauczysz się rozpoznawać zbliżające się zmiany aury.

Autorka: Zofia Gala