Aktywne słuchanie

Jakie są więc rodzaje słuchania?
Słuchanie empatyczne, czyli słuchanie, aby zrozumieć.
Pomyśl o wysłuchaniu, gdy ktoś dzieli się osobistą historią. W tego typu słuchaniu skupiasz się na drugiej osobie, a nie na sobie.
Słuchanie wszechstronne, czyli słuchanie, aby nauczyć się czegoś nowego. Ten rodzaj słuchania ma miejsce, gdy słuchasz podcastu, wiadomości lub wykładu edukacyjnego, na przykład podczas zajęć.
Krytyczne słuchanie, czyli słuchanie w celu wyrobienia sobie opinii na temat tego, co powiedziała ktoś inny. Ten rodzaj słuchania ma miejsce, gdy z kimś debatujesz lub słuchasz sprzedawcy. Nie oznacza to, że słuchacz musi zgadzać się ze wszystkim, co się mówi – wystarczy, że słucha w taki sposób, aby zrozumiał i w konsekwencji mógł wywrzeć na niego wpływ.

Co to jest aktywne słuchanie?
Aktywne słuchanie to praktyka słuchania, aby zrozumieć, co ktoś mówi. Kiedy ćwiczysz aktywne słuchanie, koncentrujesz się wyłącznie na tym, co mówi druga osoba, zamiast planować, co powiedzieć w odpowiedzi, tak jakbyś to zrobił podczas debaty lub rozmowy. Aby potwierdzić, że rozumiesz, następnie sparafrazuj to, co usłyszałeś, drugiej osobie. W zależności od rozmowy możesz także zadać konkretne pytanie otwarte, aby zgłębić temat.
Uciszając głos w swojej głowie.
Aktywne słuchanie z zamiarem zmiany różni się od słuchania wypowiadanych słów. Jak często, gdy mówi ktoś inny, próbujesz sformułować własną odpowiedź lub jesteś odwracany przez inne czynniki rozpraszające. Aktywne słuchanie polega na tym, że w miarę możliwości „opróżniamy” się z własnych myśli, aby w pełni słuchać drugiego. Oznacza to „uciszenie głosu w głowie”.

Ćwicz!
• Zadawaj pytania otwarte, aby dowiedzieć się więcej.
• Parafrazuj i podsumuj to, co mówi druga osoba, aby upewnić się, że w pełni ją rozumiesz.
• Ćwicz słuchanie bez oceniania, odkładając na bok własne uprzedzenia i punkty widzenia. Za każdym razem gdy do głowy automatycznie przychodzi Ci odpowiedz na to co mówi Twój rozmówca weź głęboki oddech i wstrzymaj swoje ocenianie w głowie. Aby ćwiczyć aktywne słuchanie, poświęć całą swoją uwagę i energię temu, co mówi druga osoba. Nieuchronnie będziesz mieć jakąś myśl lub komentarz na temat czegoś, co mają do powiedzenia, ale staraj się odłożyć te myśli na bok podczas słuchania, aby zrozumieć.

Korzyści z aktywnego słuchania
Aktywne słuchanie to jeden z najlepszych sposobów budowania relacji międzyludzkich i nawiązywania bliższych kontaktów. Ta umiejętność miękka jest kluczową częścią rozwiązywania konfliktów, rozwiązywania problemów i konstruktywnej krytyki.
Aktywne słuchanie – czyli słuchanie, aby zrozumieć – należy do kategorii słuchania empatycznego. Ten rodzaj słuchania pomaga budować silne relacje, zyskać głębsze zrozumienie przyjaciół i współpracowników, a nawet pogłębia własne poczucie empatii.
Aktywne, czyli kreatywne słuchanie to sztuka skupienia uwagi na mówcy w taki sposób i z taką jakością, aby czuł się on nie tylko słyszany, ale także rozumiany na poziomie serca.

Autorka: Marta Jagoda-Błaszczak